26.1 C
תל אביב
28 במרץ 2024
ליכודניק
באנר ראשי דעות

השבוע : פרשת אמור

  "..עולם חסד יבנה.." (תהלים פט ג')

וּבְקֻצְרְכֶם אֶת-קְצִיר אַרְצְכֶם, לֹא-תְכַלֶּה פְּאַת שָׂדְךָ בְּקֻצְרֶךָ, וְלֶקֶט קְצִירְךָ, לֹא תְלַקֵּט; לֶעָנִי וְלַגֵּר תַּעֲזֹב אֹתָם, אֲנִי יְהוָה אלוהיכם(כג,כב')

התורה שלנו היא הסוציאלית ביותר בדאגה לזכויות חברתיות ולצדק שוויוני מאפיינת, כיום גם את החברה המודרנית. בהרבה ממדינות המערב, מוכרת כזכות יסוד הזכות ל"חיים בכבוד", ולא רק הזכות לחיים.

 למה, אם בכלל, צריכים לסייע לחלשים בחברה?

לכאורה, יש הרבה נימוקים, מובנים מאליהם: צריך לסייע לחלשים, כי הם אינם יכולים לסייע לעצמם. צריך לסייע מתוך חמלה .צריך לסייע כדי ליצור עולם טוב יותר. צריך לסייע ,כי כך עושה אדם מוסרי. צריך לסייע להם כי זו הדרישה הדתית – מי שפוגע בחלשים – ה' יפגע בו. צריך לסייע, כי אולי יום אחד גם אנחנו נגיע למקומם ונרצה שיסייעו לנו. צריך לסייע , כי אם הם יהיו נואשים מדי הם עלולים "לקום עלינו..

למרות הנימוקים המגוונים והמשכנעים, כנראה קשה לאדם לתת משלו, עדות לכך הוא ריבוי החוקים בתורה המתייחסים לסיוע לחלש. ריבוי זה מעיד, כי הגנה על החלש בחברה היא ערך מוסרי מרכזי בתורה, אולם כנראה היה צורך בחוקים רבים כדי שמי שיש לו יעניק למי שאין לו. במילים אחרות אין מדובר כאן בחוק יבש, אלא, במגמה להשפיע על התנהגותו של האדם מתוך שאיפה לטפח בו חמלה, מוסר ואנושיות. סיוע לחלש והתחשבות בו, כדרך חיים, "מאמן" את האדם להיות רגיש ואמפטי לסבל הזולת לעני ולהיענות לכל צרכיו, יהיה ערך גם בטיפוח אדם טוב וביצירת עולם טוב יותר.

מצוות אלו פאה, לקט, שכחה, עוללות הופכות להיות נדירות, ולכן ומשום כך המדינה היא הגוף העשיר והיא מצווה לתת בראש ובראשונה, לנכים שחיים במצוקה כלכלית קשה ,לקשישים הנוברים בפחי האשפה למצוא מזון לקיום יום יומי ,לניצולי השואה שחיים בחרפה מבישה, למעוטי יכולתו ולמוחלשים בקרבנו. המדינה מצווה לצוו האלוקי ועשית הטוב והישר וזה יעשה אותנו לחברת מופת אור לגויים.

שבת שלום ומבורך

אלי כהן מירושלים עיר הנצח



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמןלפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

לכל דבר יש מחיר וגם חושבים על העתיד

אריק זיו ויזר

עצמאות 65 : בין חזונו של הרצל לבין עצמאותנו האישית

אלי חזן

הכחשה, זה כל הסיפור- ליאור אלפרוביץ'

חלק מרכזי או עשבים שוטים?

אריק זיו ויזר

אגרת מאת פנחס עידן אל חברי וחברות הליכוד

ליכודניק

תרגיל בגיור

אריק זיו ויזר
דילוג לתוכן