23.1 C
תל אביב
29 במרץ 2024
ליכודניק
מיכאל פואה

המחסור בדירות

הזנחה של העשור האחרון הובילה למצב שהוא בפירוש בר תיקון

הסיבות למחסור בדירות הן רבות ומגוונות וכולן הן באחריות ממשלת ישראל. מאז שנת תשנ"ט 1999 ועד שנת תשס"ח 2008 גדלו כלל משקי הבית בישראל בכמות של 437400 ובמקביל התאפשרו רק 339278 התחלות בניה. משמעות הדבר שבעשר השנים האחרונות נוצר חוסר של 98122 יחידות דיור. כאשר בוחנים את הנתונים מגלים שבכל שנה סך כל משקי הבית גדלים בכ- 44000 בממוצע לשנה , והתחלות הבניה הן של כ-34000 בממוצע לשנה.

 

תוכנית החרום של נתניהו לבניית 50000 יח"ד ב-18 חודשים , אם היא תהיה בנוסף על  50000 היח"ד שממלא מאשרים כל שנה היא טובה אך ממש לא מספקת. בממוצע נבנות בכל שנה 34000 יח"ד כלומר שבשנה וחצי נבנות בממוצע 51000 יח"ד. האם נתניהו מתכוון שבמהלך השנה וחצי הקרובות יבנו בסך הכל 100000 יח"ד? אני מסופק. אם כן , עליו לומר זאת באופן ברור כיעד שניתן לבחינה.  

 

הפוליטיקאים שיצרו את המצב הנורא הזה, אוהבים מאוד להצטייר כמושיעים והסכנה הגדולה היא שבשלב מסוים הם יתחלו גם לעסוק בבניה. לא ח"ו כבנאים אלא בבנייה ציבורית בזבזנית והרסנית. מה שצריך הוא לשחרר את השוק. צריך לאפשר קניית קרקעות (93% מקרקעות המדינה באחריות הממשלה וממ"י) לאפשר תכנון , ואישורי בנייה. השוק יעשה את שלו הרבה יותר טוב ומהר ממה שהממשלה מסוגלת לעשות.

 

בעיית העל של המצב הקשה בו אנו נתונים , נובעת מתוך תפיסת עולם מעוותת של מי שעומדים בראש הגופים המתכננים במדינה. מדינת ישראל היא יחידה גיאוגרפית שמאפשרת תכנון מעולה. אזור השפלה הפתוח לים אמור לשמש לאזור המסחר התעשייה והחקלאות של המדינה , ואילו השפלה הגבוהה עד שדרת ההר היא אזור מצויין למגורים. המרחקים הם יחסית קצרים ובעזרת מערכת כבישים ורכבות טובה ניתן ליצור אזורי מגורים עם איכות סביבתית מעולה, הקרובים אך מופרדים , מהאזור התעשייתי החקלאי והמסחרי. ראו את הצלחתה הכבירה של העיר מודיעין , והכפילו אותה בלפחות בעוד עשר ערים. אולם מדיניות התכנון במדינת ישראל ולא משנה תחת איזו ממשלה , מתעלמת לגמרי מכל אזור ההר. הרי השומרון והרי יהודה כאילו לא קיימים, והכל נשאב לתוך השפלה הצפופה הדביקה והמעורפלת.

 

גם אזורי הנגב והגליל בו אני גר מוזנחים. לאזורים אלו שלהבדיל מיו"ש רחוקים פיזית ממרכזי התעסוקה הגדולים, צריך ליצור כדאיות כדי למשוך לשם אוכלוסיה. יש לשווק מגרשים ב-0 מחיר לבניה רוויה , יש ליצור מערכות תחבורה מהירות ונוחות , ולעודד תעשיות נקיות.  

 

תכנון מיוחד צריך לירושלים רבתי. לירושלים יש היום מעט מאוד עתודות בנייה , והיא הולכת ונחנקת. פיתוחה של ירושלים לכיוון מזרח שם יש עתודות קרקע גדולות וטובות מוקפא על ידי ממשלת נתניהו, ומבשר המשך המצוקה.

 

מי שמתלונן על המחירים המטורפים באזור ת"א צריך להבין שהפתרון לא נמצא בעוד כמה מגדלים נוסח אקירוב , או בהרס עוד כמה שטחים ירוקים שכבר הפכו לשחורים מהערפיח. הפיתרון נמצא במתן אפשרות לבניה מאסיבית בשיפולי הרי השומרון והרי יהודה.

 

על הממשלה להציב יעד של לפחות 70000 יח"ד בכל אחת מחמש השנים הקרובות. כדי לפתור את המצוקה.  לאחר מכן יש להתמיד בשיווק קרקעות ומתן אישורים לפחות לפי קצב גידול האוכלוסייה. מדובר בכמויות בנייה עצומות , ולא ניתן להסתפק בשיטת הזבנג וגמרנו. בנייה מרוכזת באזור שפלת החוף , תחריף את בעיות איכות הסביבה ותגדיל את הבטן הרכה של מדינת ישראל. ובסופו של דבר גם לא תפתור את בעיית המחירים כיוון שבאזור זה כבר היום מצוקת הקרקע היא גדולה מאוד. ממשלת ישראל חייבת לקבל החלטה אמיצה ולאפשר בנייה בכל השיפולים של הרי השומרון ויהודה. שם באזורים אלו ניתן לבנות בכמויות גדולות ובמהירות ללא עיכובים מיותרים, כל עוד ממשלת ישראל לא החילה את החוק ואת סמכויות היועצים המשפטיים על השטח. 



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמןלפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

צהר למדיניות נכונה

אריק זיו ויזר

כלנתריזם, מופיזים וביביזים/מאת:מיכאל פואה

אריק זיו ויזר

קריאה לחברי הליכוד – בנושא המסתננים. /מאת:מיכאל פואה

אריק זיו ויזר

בחירות ממוחשבות/ מאת מיכאל פואה

אריק זיו ויזר

הכשל של שר האוצר.

אריק זיו ויזר

דברים ליום השואה

אריק זיו ויזר
דילוג לתוכן