19.1 C
תל אביב
20 באפריל 2024
ליכודניק
ח"כ רובי ריבלין

הכנסת צפויה לאשר חנינה ממלכתית על רקע ההתנתקות

הערב (ג’) צפויה הכנסת לאשר בקריאה ראשונה, את הצעת החוק להפסקת הליכים ומחיקת רישומים על רקע תוכנית ההתנתקות (“חוק החנינה”), שמוביל ח”כ ריבלין עם כשליש מחברי כנסת. לפי ההצעה יבוטלו ההליכים הפליליים וימחק הרישום הפלילי והמשטרתי של כ-400 אזרחים, שנפתחו נגדם הליכים על רקע המחאה נגד תוכנית ההתנתקות. ההצעה לא תחול על עבירות חמורות. ריבלין: ההתנתקות היא טראומה. המהלך יסייע באיחוי קרע בחברה הישראלית על פי הצעת החוק, רשויות התביעה (הפרקליטות והתביעה המשטרתית) יפסיקו לאלתר את ההליכים הפליליים בכל שלב שבו הם מצויים (חשוד, נאשם או מורשע), אשר מנוהלים נגד מפגינים מפירי חוק, שביצעו עבירות מתוך מניע של התנגדות ליישום ההתנתקות. כמו כן יימחק הרישום הפלילי והמשטרתי, ויחול איסור מוחלט על גורמי האכיפה להעביר מידע על חשדות ו/או כתבי אישום בעבירות אלו, לגופים אחרים.
הצעת החוק לא תחול על עבירות אלימות חמורות, או שהיה בביצוען סכנה לחיי אדם. כך לדוגמה, לא יופסקו ההליכים ויימחקו הרישומים כלפי מי שביצע עבירות של חבלה בכוונה מחמירה, חבלה באמצעות חומר נפיץ, וכן חבלה ופציעה בנסיבות מחמירות. נוסף לכך, הצעת החוק לא תחול על מי שיש לו עבר פלילי, קודם לאירועי ההתנתקות.
בין יוזמי החוק, הח”כים ראובן ריבלין (ליכוד), עמירה דותן (קדימה), אלי גבאי, יצחק לוי (איחוד לאומי-מפד”ל) וקולט אביטל (עבודה), וחתומים עליה עוד כשליש מהח”כים מרוב סיעות הבית, וביניהם: עתניאל שנלר, זאב אלקין, דוד טל (קדימה), אורית נוקד (עבודה), יו”ר הליכוד בנימין נתניהו, יו”ר סיעת ש”ס יעקב מרגי, יו”ר סיעת גיל משה שרוני, יו”ר סיעת ישראל ביתנו רוברט אילטוב ועוד.
במהלך הדיונים בועדת חוץ וביטחון להכנת החוק לקריאה ראשונה, מסרה הסנגוריה הציבורית שמתוך 482 תיקים שטופלו בתביעה המשטרתית ובפרקליטות, הסתיים הטיפול ב-257 תיקים, של בגירים וקטינים. מתוך התיקים שהסתיים הטיפול בהם: 4 זוכו, ב-58 עוכבו ההליכים 140 הואשמו ללא הרשעה, ו-48 הואשמו והורשעו. מעבר לכך, ישנם עוד 225 תיקים תלויים ועומדים, שההליכים בהם טרם הסתיימו.
מניתוח סוגי העבירות שמצויים בתיקי ההתנתקות, עולה כי ההצעה תחול על כ-400 אזרחים, רובם נערים ונערות, שהואשמו בעברות קלות, חלקם כבר נגזר דינם והסתיימה תקופת ריצוי העונש שלהם, ולפי ההצעה יימחק הרישום הפלילי והמשטרתי שצברו. לגבי שאר התיקים, ההצעה לא תחול היות ומדובר בעבירות אלימות חמורות או כאלו שסיכנו חיי אדם.
ח”כ ריבלין אמר: “ישנם ימים שהדמוקרטיה צריכה למחול ולסלוח, ולהשאיר את מטעני העבר מאחור. ההתנתקות היתה טראומה לאומית, אי אפשר להשוות אותה לשום משבר חברתי אחר. חוק החנינה יסייע לאיחוי הקרע בחברה הישראלית, ולתיקון העוול שנעשה למשפחות המפונים, אלו ששילמו את מחיר הדמוקרטיה באופן הכבד ביותר”.
פרקליטות המדינה הביעה את התנגדותה להצעה לאורך כל הדיונים בועדת חוץ וביטחון. לעומתה, הסנגוריה הציבורית, שמטפלת בכ-300 תיקי התנתקות, הודיעה כי היא תומכת בגיבוש פתרונות יצירתיים לבעיית תיקי ההתנתקות. ריבלין הודיע, כי אם הפרקליטות תיזום מהלך לעיכוב כל ההליכים ברוח הצעת החוק, הוא יקפיא את הליכי החקיקה.

מצורף נוסח הצעת החוק שיעלה לאישור המליאה
הראל טובי, דובר, 050-6233709
הצעת חוק הפסקת הליכים ומחיקת רישומים בעניין תכנית ההתנתקות, התשס”ח-2008

הגדרות 1. בחוק זה –
“המרשם הפלילי”, “פרט רישום” – כמשמעותם בחוק המרשם הפלילי ותקנת השבים, התשמ”א-1981 (להלן– חוק המרשם הפלילי);
“חוק העונשין” – חוק העונשין, התשל”ז-1977 ;
“עבודת שירות” – כהגדרתה בסעיף 51א לחוק העונשין;
“עבירה על רקע תכנית ההתנתקות” – למעט עבירה לפי סעיפים 329, 330 ו-333 עד , 380,335, לחוק העונשין;
“תכנית ההתנתקות” – כהגדרתה בחוק יישום תכנית ההתנתקות,
התשס”ה-2005 .
גזר דין 2. קבע בית משפט כי אדם עבר עבירה על רקע תכנית ההתנתקות או הורשע אדם בעבירה כאמור, למעט אם הוטל עליו עונש של מאסר בפועל שלא הומר בעבודת שירות – לא יבוצע גזר דינו או גמר דינו, ואם החל ביצוע גזר הדין או גמר הדין, יופסק ביצועו ביום תחילתו של חוק זה .
מחיקת רישום 3. (א) פרט רישום שעניינו עבירה על רקע תכנית ההתנתקות – יימחק מהמרשם הפלילי.
(ב) רישום משטרתי, כאמור בסעיף 1(ג) לחוק המרשם הפלילי, על רקע תכנית ההתנתקות – יימחק.
(ג) הוראות סעיפים קטנים (א) ו- (ב) לא יחולו על מי שיש לגביו פרט רישום או רישום משטרתי, לפי הענין, שלא על רקע תכנית ההתנתקות.
(ד) מידע כאמור בסעיפים קטנים (א) ו- (ב) לא יימסר לגוף אחר.
הפסקת הליכים 4. לא יוגש כתב אישום בעבירה על רקע התנגדות לתכנית ההתנתקות ואם הוגש כתב אישום נגד אדם בעבירה כאמור – יראו אותו, אם ביקש זאת, כאילו עוכבו ההליכים נגדו כאמור בסעיף 231 לחוק סדר הדין הפלילי [נוסח משולב] וסעיף 232 לא יחול, אלא אם כן נוכח חומרת הנסיבות קיימת הסתברות גבוהה שיוטל על הנאשם מאסר בפועל אם יורשע.
ערעור 5. אין בהוראות חוק זה כדי למנוע מאדם שהורשע בעבירה על רקע תכנית ההתנתקות לערער על ההרשעה או על גזר דינו בכפוף להוראות כל דין.



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

ח”כ ריבלין על ההסכם הקואליציוני המתגבש

אריק זיו ויזר

רובי ריבלין – 3 שנים להתנתקות: חנינה לאיחוי הקרע

אריק זיו ויזר

“יש היום מי שמבקש להשמיד 6 מיליון יהודים,הסבים שלכם לא היו מאפשרים לו להרים ראש”

אריק זיו ויזר

ירושלים זקוקה לאוהביה

אלי חזן

תגובת יו”ר הכנסת לענין המלצת ועדת גרונאו שלא להעמיד נהג לרשות ח”כ מטלון:

אריק זיו ויזר

ריבלין ליו”ר הפרלמנו האיטלקי: הקהילה הבינ”ל דוחפת את טורקיה אל “ציר הרשע”

אריק זיו ויזר
דילוג לתוכן