20.1 C
תל אביב
19 באפריל 2024
ליכודניק
אלי חזן

החוק לפגיעה בקוראים

אלי חזן מביט באכזבה במי שהייתה אשת הברזל כשרת חינוך ואילו היום נכנעת לגורמים המשתמשים בשיטות סוציאליסטיות ניאו קומוניסטיות. הוא מתגעגע מאוד לימיה כשרת חינוך, ימים בהם הובילה דרך לתיקון מערכת החינוך המעוותת. הוא גם מבקש להעניק צל”ש לשר מיקי איתן שהתווכח עם ההחלטה 

 

כמה חבל. כמה יצטערו על ההחלטה הזאת. כמה שאלות יעלו בדיעבד. כמה שאלות יישאלו לעתיד. 

ועדת שרים לחקיקה החליטה היום להעביר בקריאה טרומית את מה שקרוי בצורה כוזבת “החוק להגנת הסופרים”. לא יהיה זה מופרך לקרוא לזה “החוק לפגיעה בקוראים”. מדוע ? כי שוק הספרים בישראל התנהל בצורה לא מובנת במובן החיובי של המילה לעומת המציאות. 

 

במה הדברים אמורים ?

תופעה ידועה היא שלמרות שהאוכלוסייה בישראל גדלה הרי שמספר המתעניינים בספרים הולך וקטן. איך יודעים זאת ? יש מספר אינדיקציות. האינדיקציה הבולטת ביותר היא שכאשר קוראים חיבורים של תלמידים מגלים שהם לא יודעים לכתוב ושלכל הפחות הם כותבים עם שגיאות כתיב מטרידות והרי ידוע שמי שקורא ספרים רבים על בסיס קבוע כמעט ולא לוקה בשגיאות כתיב. מלבד זאת, מספיק לצאת למשאל רחוב אקראי כדי להבין עד כמה השתנה הציבור בישראל ועד כמה אחוז הקוראים, בוודאי בגילאים מוקדמים, ירד, בהשוואה לשנים עברו. שהרי האינטרנט, שהפך לכלי שימוש עיקרי ושהשימוש בו גורם לשימוש בשפה לקונית, יחד עם הפיתויים האחרים שעומדים לילדים בחוץ, מוכיחים כי זאת המציאות. הייתי מציע לתומכי החוק לעקוב אחר הודעות של תלמידים באיי סי קיו או בפייסבוק. יתגלה להם עולם חדש של אווילות ודלות אינטלקטואלית. 

 

ספרים הם כלי קריטי להפצת מידע. היסטוריה, ספרות, כלכלה ושאר תחומים שהידע מהם קריטי לעיצוב בני הנוער. 

מצד שני, מבצעי הספרים גרמו לקניית ספרים מוגברת, דבר שמותיר סיכויים רבים לאוריינות סבירה. הדבר חשוב מאין כמוהו כאשר מדינת ישראל עומדת מול עולם סובב המבקש להשמידה. שהרי, מימיה הראשונים של הציונות מה שגרם לנו לגבור על הערבים לא היה הכמות אלא האיכות. החוכמה. התבונה.    

יותר מכך, שוק הספרים במצבו הנוכחי הוא המקרה הקלאסי של שוק חופשי שבו האזרח מרוויח. בניגוד לשוק הסלולר, לשוק הכבלים ולשאר תחומים במשק המעוות שלנו, הרי שמי שהרוויח מהמצב היו האזרחים ורק הם. זה הרי המצב האידיאלי של שוק חופשי – שהאזרח מרוויח. במקרה הנוכחי האזרח גם השכיל. הוא לא הפסיד. שינוי המבנה יגרום בעליל לירידה בקניית ספרים. המפסידים יהיו האזרחים וזאת תהיה האחריות של ממשלת ישראל. על כך ניתן לומר לשרת התרבות תרתי משמע : כשיעבור החוק “יצא ספרך בהפסדך”. 

אני גם לא מצליח להבין את ראש הממשלה. האדם שהציל את כלכלת ישראל ב – 2003 תוך הבנה כי השוק החופשי הוא המפתח להצלחה נותן לגיטימציה לדבר המוטעה הזה. אינני מצליח להבין גם את שרי הליכוד שנתנו יד לכך. זו מדיניות אנטי חברתית וחבל. מיקי איתן היה השר היחידי מהליכוד שהבין זאת ותבוא עליו הברכה. 

אחת הטענות המגוחכות הן ש”אנשים קנו ספרים במשקל וחלק מהספרים לא נקראו”. שוב עומד לנו מקרה מובהק של זלזול באינטליגנציה של הקוראים. אני, בניגוד לאנשים שטוענים כך, סבור שרוב הצרכנים הישראלים יודעים לרכוש מוצרים בתבונה כי הדבר קשור לכיס.

אלו שקידמו את החוק, סוציאליסטים ניאו קומוניסטים, לא מבינים שכסף שלא שלך תמיד קל לבזבז. כסף שלך – אתה תשמור עליו. לכן, נשאלת השאלה: עד מתי יפגינו יהירות וזלזול באזרח הקטן? זאת ועוד, עלתה כאן טענה לפגיעה בסופרים. הרי זה טיעון מגוחך. הכל שאלה של מחיר. במיוחד במציאות הכלכלית הקשה בארץ. אם ספר יעלה יקר הרי שלא יקנו אותו בכל מקרה. מי יפגע מכך ? נכון, הסופרים שמקדמים את הצעת החוק. 

 

יותר מכך, ישנם סופרים חדשים ולא מוכרים שטענו שהם כותבים ספרים ולא מרוויחים מכך. האם הם חושבים שכאשר ספר שלהם יעלה יקר יותר הם ימכרו יותר? אני בספק והלוואי ואני טועה. 

 

אני מעריץ את שרת התרבות לימור לבנת. את הדרך הפוליטית הארוכה שעשתה כבת של לוחמי לח”י, שינתה את מעמד האישה באומץ, נלחמה על הדעות ועל הדרך והובילה רפורמה מרחיקת לכת כשרת חינוך לאחר שעמדה מול גורמים סוציאליסטים דיסטרוקטיביים. כבוד השרה טעתה כאשר נכנעה ללחץ של גורמים המוכיחים כי המרחק בינם ובין צדק סוציאלי הוא כמו המרחק בין ישראל למצרים, מדינה בה שיעור האנלפבתים הוא מהגבוה בעולם. כולי תקווה שהיא תשנה את דעתה. אני מניח שאם היא לא תעשה כן הרי שמציאות תוביל אותה לכך ואם לא אותה הרי שאת זאת או זה שיבואו אחריה. 

 

למשאל על חוק הספרים / החוק לפגיעה בקוראים לחצו כאן 

 

 

http://www.youtube.com/watch?v=FWRyf7zuzxs



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

30 להפצצת הכור בעיראק

אריק זיו ויזר

לגיטימציה – זה כל העניין – אלי חזן

מיוחסות יחסית

אלי חזן

דני בסימן קריאה

אלי חזן

רמת הלימודים: שינוי היחס למורים

אריק זיו ויזר

נאום נתניהו : הפיכת הפרדיגמה

אלי חזן
דילוג לתוכן