25.1 C
תל אביב
18 באפריל 2024
ליכודניק
באנר ראשי דעות

גבאי ותחבורה ציבורית בשבת : הונאה פוליטית

אבי גבאי בשבתו כיו”ר המפלגה הגדולה באופוזיציה מקדם תחבורה ציבורית בשבת אך מה שהוא עושה הוא לא פחות ולא יותר הונאה פוליטית

 

תחבורה ציבורית בשבת היא אחד הנושאים הכי שנויים במחלוקת בפוליטיקה הישראלית. יש בה כל כך הרבה חצאי אמיתות, מורכבויות, השלכות לעתיד אך בעיקר השפעה על היחסים בתוך החברה המפוצלת. אני מכיר לא מעט אנשי ימין שתומכים בתחבורה ציבורית מלאה בשבת. מצד שני, אני מכיר לא מעט אנשי שמאל שמתנגדים לה. מכל מקום, הסוגיה תמיד תעמוד על סדר היום כאשר פוליטיקאים משני צידי המתרס ישתמשו בה לקידום האינטרסים האישיים שלהם אלא שלא מעט פעמים הדרך הזאת מעידה הרבה יותר עליהם מאשר על הציבור שאותו הם רוצים לשרת. 

הנה למשל, אבי גבאי. קבלו ציטוט מאתמול בפייסבוק : “‏תחבורה ציבורית בשבת מחויבת המציאות עבור מי שידם אינה משגת לרכוש ולהחזיק רכב, וחשובה מאוד לאיכות החיים של מאות אלפי ישראלים ובעיקר לצעירים. התחייבתי לתחבורה ציבורית בשבת וכך אעשה”. דבריו נאמרו במהלך יוזמה לקמפיין שהוא מוביל בנושא. 

גבאי הוא המועמד שהנחתי כבר מזמן שלא יהיה מועמד העבודה בבחירות הבאות לראשות הממשלה. הפעם הוא החליט לנצל בצורה צינית את הסוגיה. הוא עשה הומאז’ למנהיגת מר”צ תמר זנדברג. אך בעוד זנדברג היא מנהיגה של מפלגה די קטנטונת וחסרת אחריות לאומית גבאי הוא מנהיג (כרגע, כן?) של מפלגה שהקימה את המדינה הזאת ויש לה סיכוי, גם אם קטן מאוד, להנהיג בעתיד. 

אז אתחיל מהבסיס : 

במקומות מסוימים בארץ מתקיימת תחבורה ציבורית בשבת. הדבר תקף למשל בעיר חיפה שהיא עיר מעורבת. לא זו אף זו, קיימות מספר יוזמות של תחבורה פרטית בשבת ודומה כי זאת הנוסחה ההגיונית ביותר לספק את רצונות שני הצדדים. אלא שגבאי הוא לא פחות משרלטן פוליטי. הדבר נובע מהסיבות הבאות : 

  1. מפלגת העבודה הבטיחה לפני בחירות 1992 בהן רבין ז”ל ניצח שהיא תקדם תחבורה ציבורית בשבת. מלאכת הקמת הרכבת הקואליציה אליה הכניסה את ש”ס, ועוד בדרך מכרה את הציבור החילוני ואת המוסר בעבור נזד הסכמי אוסלו, הכריחה אותה לוותר על הרעיון והתקשורת הישראלית עברה לדום בכך שהורידה את הסוגיה מסדר היום. יש לזכור : אז לא היו רשתות חברתיות ולכן מה שהתקשורת החליטה עליו זה מה שהפך להיות השיח החברתי. 
  2. ואז ברק נבחר ב – 1999. משהו מהותי השתנה ? ממש לא. הוא היה צריך את המפלגות החרדיות ולכן תחבורה ציבורית בשבת לא קודמה. 
  3. ב – 2006 וב – 2009 הצטרפה מפלגת העבודה לקואליציות של קדימה ושל הליכוד. לא עלתה ממנה אף דרישה לתחבורה ציבורית בשבת. 
  4. גם גבאי יודע : אפילו אם יסיים את הבחירות כמפלגה הגדולה ביותר ויוטל עליו להקים ממשלה (הסיכויים לכך כאמור אפסיים) הרי שהוא יצטרך את החרדים והם אוטומטית מתנגדים לכך. יותר מכך, תופעה שמבליטה במיוחד את השרלטנות של גבאי : כחלון וליברמן סולדים ממנו מאוד והסיכוי לצירופם לממשלתו, בעולמנו ההיפותטי, הוא נמוך מאוד. כך שאם לוקחים את מספרי המנדטים בקירוב אין סיכוי שהוא מקים ממשלה בלי החרדים. הוא יודע זאת, סביבתו יודעת זאת, אנחנו יודעים זאת אך מספר תומכיו הקטן מסרב להכיר בכך ומשתפת פעולה עם ההונאה. הדבר העצוב ביותר זאת האכזבה שעלולה לנבוע מכך.  

גבאי לא מפתיע אותנו. בשמאל העולמי קיימת יותר ויותר תופעה של מנהיגים שאיבדו את ערך האחריות. ג’רמי קורבין וברני סנדרס הם דוגמא מובהקת לכך. גבאי הוא לא שונה. 

דומה כי דפוס הפעולה הזה של גבאי חוזר על עצמו : הוא כאילו היה נגד מתווה הגז. כאילו עבד עבור האזרח הקטן, כאילו לאומי, כאילו דמוקרט, כאילו יוצא דופן, כאילו מנהיג. וכאילו כידוע מאפיין שרלטנים. גם במקרה הזה. 



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

דיקטטורה של מתפקדים / מאת: בנימין שוורץ

אריק זיו ויזר

המו”מ הקואליציוני, הגישה הליברלית ומה שבינהן

אלי חזן

האם יש כאן ג`נוסייד? ועוד 2 הערות

אור אדום לשר התחבורה

אלי חזן

תורת הבטחון של ישראל – מעבר מסיכוליות מתגוננת למלחמת מחץ מתוכננת /מאת:יהל ווילפנד

אריק זיו ויזר

גאווה בליכוד : “מגנים את הרב הראשי ואת יו”ר האופוזיציה”

אריק זיו ויזר
דילוג לתוכן