18.1 C
תל אביב
20 באפריל 2024
ליכודניק
משה פייגלין

ברית הזוגיות, הקלות בגיור, ומה שמסביבם. משה פייגלין nrg

ליברמן הוא לא “כוס התה שלי”. כלל לא הפתיע אותי הודעת “האיש החזק מהימין” – אחרי הבחירות כמובן – על תמיכתו במדינה פלסטינית.
אבל בנושא אחד אינני יכול שלא להסכים איתו.
ברית הזוגיות.
אינני מצליח להבין מה הבעיה עם העניין הזה. מדוע לאלץ זוגות שרוצים לקבל הכרה רשמית של המדינה בקשר שביניהם – לטוס לקפריסין בכדי לחזור לכאן כזוג נשוי? הרי מלבד האבסורד שבמצב הזה, גם מבחינה דתית, הפתרון שמציע ‘ברית הזוגיות’ עדיף על המצב הקיים. זוגות ‘קפריסין’ – כשהם ‘מתגרשים’ – נכנסים למצב הלכתי בו הם ספק נשואים מבחינה הלכתית, ומכיוון שהם לא התחתנו על פי ההלכה יהודית, וודאי שהם לא מתגרשים על פיה.

ובכן מה הבעיה? הבעיה היא שכשהם ‘מתחתנים’ שוב, צאצאיהם הם ספק ממזרים ובקיצור – בלאגן שלם ומאוד לא נעים. תארו לעצמכם בחור שנולד מתוך קשר שכזה, שגדל ומחליט לחזור בתשובה. למי שמתחתן בקפריסין, ממש לא אכפת מכל המושגים הללו, אבל לצאצאיו, זה עשוי להיות משבר לא פשוט לגלות שהם בעצם – ממזרים. תגידו למי אכפת מהשטויות הללו, אז זהו – שאם כבר לא אכפת לך אם תהיה יהודי או לא – אז המלצה להתחתן כדת משה וישראל לא מכוונת אליך, אבל אם אתה בז לדת אבל עדייו מחזיק מהעניין הזה של הלאום – אז סתם ככה נכון יהיה שתשאיר גם לצאצאיך את זכות הבחירה שהוריך שמרו עבורך, ולא תתקע אותם בסטטוס נחות על פי הדרך היהודית שהם עשויים לאמץ.

רעיון ברית הזוגיות פותר את הבעיה הזו משום שהוא בעצם נישואים אזרחיים שבהם מקפידים מאוד ששום דבר לא יהיה על פי ההלכה – לכן גם קוראים לזה ברית זוגיות ולא נישואים. כלומר אין ספק שהם אינם נשואים על פי ההלכה היהודית, ממילא הם אינם זקוקים לגט וצאצאיהם נקיים מחשש ממזרות. הם אמנם לא נקיים מעניינים אחרים, אבל לפחות את העניין ההלכתי הקשה והבעייתי ביותר – פתרנו. כמה שאני מסובב בעניין, אני לא מצליח להבין למה מפלגות דתיות מתנגדות לזה.

בכלל, למה זה תפקידה של המדינה להכיר או לא להכיר בזוגיות כזו או אחרת? מה זה עניינה של המדינה?

נו – טוב, עכשיו אני עולה על מוקש משום שהמדינה נותנת משכנתאות וכל מיני הקלות במס למי שנשוי וממילא היא הופכת לצד בעניין. בבסיס השקפת עולמי על היחס שבין המדינה לאזרח אני לא חושב שכך צריכים הדברים להתנהל. המדינה לא צריכה לחנך אותנו, לא צריכה לחתן אותנו ולא צריכה לרפא אותנו. היא צריכה להגן עלינו ולשפוט אותנו (מלך עושה מלחמות ומשפט – רמב”ם). במציאות הישראלית המצב הוא בערך הפוך. המדינה עושה הכל חוץ ממה שהיא מחוייבת לו. כלומר לוקחת עלינו אפוטרופסות ונכנסת לנו לכל רובדי החיים. אבל שני דברים היא לא עושה, ממש לא עושה – ואלו הדברים אליה היא מחוייבת באמת. היא לא נותנת לנו ביטחון והיא לא נותנת לנו משפט. זה קשור באופן ישיר לבריחה מהזהות היהודית – נשתדל להסביר את זה בפעם אחרת.

בכל אופן, עד שנגיע לאוטופיה הזו, בה נהפוך שוב לחברת חירות אמיתית ונחזיר ליהודים את האחריות לחייהם, אנחנו צריכים להתמודד עם המציאות הקיימת וברית הזוגיות נראית כצעד בכוון הנכון.

רבים מיוצאי ברית המועצות לשעבר, מגיעים להרצאות שלי. פנה אלי בחור נחמד בסוף ההרצאה ושאל:
– “למה אני לא יכול להתחתן פה?”
“מי מפריע לך”? – שאלתי.
“אני לא נחשב יהודי” – הוא ענה.
“לי אין שום בעיה שתתחתן” – אמרתי.
“אבל ברבנות לא מקבלים אותי”
“נו באמת ” – אמרתי – “אתה לא יהודי. מה אתה מצפה?”
“אני לא רוצה לנסוע לקפריסין” – המשיך הבחור.

“אתה יודע מה?” – המשכתי – ” מבחינתי אתה תוכל ללכת למשרד הפנים, הפקיד ירשום שם אותך ואת זוגתך כזוג נשוי, תקבל תעודה רשמית עם חותמת שעווה אדומה למטה ושני שרכים ויקטוריאניים כאלה… ובקבור ווסקי על חשבון המדינה…
עכשיו הכל בסדר?” – הוספתי – “אתה תקבל את כל הזכויות של זוג נשוי, לא יהיה שום הבדל בין מה שאתה מקבל ומה שאני קיבלתי כשהתחתנתי.”

פניו של הבחור הביעו חוסר שביעות רצון.

“את כל הזכויות אני מקבל גם עכשיו” – הוא אמר והוסיף, “אתה לא מבין – אני רוצה להרגיש כמו כולם, אני לא רוצה להיות גוי בחברה של יהודים”.

” אז למה אתה לא מתגייר?” שאלתי.

“כי הם עושים קשיים,” ענה. – “אני רוצה שיקבלו אותי כמו שאני, או שלפחות יעשו הקלות בגיור.”

“תראה,” אמרתי לו, “בענין של הנישואים אני הולך אתך עד הסוף, אבל מה שאתה מבקש עכשיו זה פשוט לא הוגן. כי עכשיו אתה כבר לא פונה למדינה שתכיר בזוגיות שלך. עכשיו אתה פונה אל ההלכה היהודית. אתה מבין שקביעת היהדות הוא עניין הלכתי ולא אזרחי. אז מה שאתה רוצה הוא שהמדינה תשנה עבורך את ההלכה. אתה בעצם רוצה להחזיק את החבל משתי קצותיו. אתה לא מכיר בהלכה, אך אתה מצפה שההלכה תכיר בך… זה נשמע לך הוגן? אפילו סטאלין ששרף כנסיות לא ניסה לשנות את הנצרות עצמה… ”

“אז מה אתה מציע לי?” שאל בהיסוס. “כשהגיעו השליחים של הסוכנות הם אמרו שאם סבא יהודי אז אין שום בעיה – אני יהודי…”

“אין לי תשובה,” עניתי. “רימו אותך. צריך להעניש את מי שעשה זאת אבל מה שברור הוא שהפתרון עכשיו לא יכול לבוא מתוך כפיה חילונית על ההלכה היהודית. לתת לך אזרחות ישראלית, זה פשוט – אבל לרשום אותך כיהודי בניגוד להלכה – זה בלתי אפשרי. גם אם תמצא את הרבנים שיתכופפו (וברור שתמצא) מה שיקרה בסופו של דבר (וזה כבר קורה היום) שיתפתחו כאן ספרי יוחסין, יהודים הלכתיים יבררו בעצמם עם מי הם מתחתנים ובסופו של דבר יתפתחו כאן שתי חברות – אחת יהודית ואחת ספק יהודית. בסופו של דבר כולם יבקשו להיכלל בספרי היוחסין של הדתיים כי ברור יהיה שמבחינה מהותית הם אלו הקובעים באמת מי הוא יהודי.”

אני מתנגד לכפיה. לכל כפיה. מתנגד לכפיה דתית על החילוניים, ומתנגד לא פחות לכפיה חילונית על הדתיים. אני מאמין שכשניפטר מהכפיה – היהודים יבחרו נכון.



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

לטמון את הראש בחול הסיני /מאת:משה פייגלין

אריק זיו ויזר

ועדת חקירה מוסרית /מאת משה פייגלין

אריק זיו ויזר

הצבא מחוץ לקופסא משה פייגלין nrg

אריק זיו ויזר

עבודה בעיניים: שלושה ספורים של רמייה עצמית /מאת:משה פייגלין

אריק זיו ויזר

על שלטים בכותל ומצעד הגאווה משה פייגלין nrg

אריק זיו ויזר

פיגוע אסטרטגי נגד האליטות /מאת משה פייגלין

אריק זיו ויזר
דילוג לתוכן