20.1 C
תל אביב
29 במרץ 2024
ליכודניק
דעות

איפה העולם כשאסד מפציץ פלסטינים?

אותם פליטים במחנה "ירמוכ" בדמשק שהופצצו השבוע נמצאים שם מלכתחילה רק כדי שיוכלו להתעלל בהם ולהשתמש בהם כקלף מיקוח במלחמה הגיאו-פוליטית המוסלמית נגד ישראל

 

 

מטוסים של חיל האוויר הפגיזו מחנה פלסטיני ביום ראשון. בהתקפה זו נהרגו עשרות בני אדם שהסתתרו במסגד הממוקם במחנה. המסגד נהרס כליל. ברשת התפרסמו סרטוני וידאו מזעזעים בהם נראים חלקי גופות מפוזרים על מדרגות המסגד ההרוס.

 

מדוע לא כינסה המועצה לזכויות אדם של האו"ם ישיבת חירום על מנת לפרסם הודעת גינוי חריפה ולהקים ועדת חקירה בעניין? התשובה ברורה: מדובר במטוסים של חיל האוויר הסורי שתקפו את מחנה הפליטים "ירמוכ" הממוקם בחלקה הדרומי של העיר דמשק. כלומר, אין כאן הזדמנות לנגח את ישראל.

 

כשמדובר באיום של זכות השיבה הפלסטינית, כל העולם רואה את הפלסטינים עליהם מדובר כפליטים מסכנים. כשמדובר ברצח בדם קר על ידי הנשיא אסד וכוחותיו, הם הופכים לעוד סטטיסטיקות שקופות. העובדה שבשנתיים האחרונות נהרגו יותר אזרחים סורים על ידי ממשלת סוריה עצמה מאשר כל הפלסטינים שנהרגו במלחמות עם ישראל ב-100 השנים האחרונות לא ממש מעניינת אף אחד.

 

המקרה בדמשק מצטרף לגל של אלימות נגד פלסטינים בסוריה במסגרת מלחמת האזרחים הנוכחית. בחודש אוגוסט, פלשו כוחות צבאיים למחנה הפליטים אל-רמל בעיר לאטקייה, הבריחו משם כ-8,000 פליטים והתעללו באלה שלא עזבו את המחנה.

 

מולטי-מיליונר – ופליט

 

כיום חיים בסוריה כחצי מיליון אנשים המוגדרים כפליטים פלסטינים. למרות שהרקע האתני-דתי (ערבי-מוסלמי) של פליטים אלה זהה לזה של שאר אזרחי סוריה; למרות שהם חיים שם במשך שלושה דורות; ולמרות שמחנות הפליטים שלהם כבר הפכו אורבניים לחלוטין והשתלבו כחלק אינטיגרלי של הערים הצמודות – עדיין מכנים אותם, ילדיהם ונכדיהם "פליטים".

 

בניגוד לשאר סוגי הפליטים בעולם, בהם מושקעים משאבים ומאמצים רבים על מנת לשלבם במקומות המחיה החדשים שלהם ולהפכם מפליטים לאזרחים שווי זכויות, הקהילה הבינלאומית ממשיכה להשקיע סכומי עתק על מנת לשמר את סטטוס פליטי 1948 כ"פליטי פלסטין".

 

נניח שנכד של פליט כזה, שיצא לסוריה ב-1948, זוכה להגיע למשל למדינה מערבית כמו ארה"ב, נניח לצורך לימודים אקדמיים, ושם פוגש בת זוג, מתחתן, מקים משפחה ומשתקע – גם אז הוא ימשיך להיות מוכר על ידי אונר"א כ"פליט". ואם יתמזל מזלו והוא יקים חברת סטרט-אפ משגשגת, יעשה אקזיט מוצלח, יהפוך למולטי-מיליונר עם אזרחות אמריקאית – ועדיין, הוא, ילדיו ונכדיו יוכרו על ידי העולם כ"פליטי פלסטין". אין לעניין הזה אח ורע בכל העולם כולו.

 

מדוע האו"ם לא מעניק את אותו היחס לצאצאי פליטי מחנות הריכוז של מלחמת העולם השנייה? למה לא ממשיכים להשקיע בחינוך, ברפואה ובזכויות הסוציאליות שלהם? אין ספק שיש איפה ואיפה בעניין זה. כך מספר פליטי פלסטין ממשיך לתפוח, כך מנציחים את האיום של זכות השיבה הפלסטנית, וכך ממשיכים להתעלל באותם אנשים ולהשתמש בהם כקלף מיקוח במלחמה הגיאו-פוליטית מוסלמית נגד ישראל. השתיקה הרועמת של הקהיליה הבינלאומית בעניין הפגזת מחנה הפליטים "ירמוכ" ביום ראשון חושפת את פרצופה האמיתי ואת חוסר האכפתיות של מדינות ערב כלפי הפלסטינים.

 

המשך ההרג של אזרחים סורים, ובכללותם פליטים פלסטינים, הוא חלק בלתי נפרד מזעזוע היסודות האזורי המכונה "האביב הערבי". בימים אלה ממש נקבעים הסדרי שלטון, גבולות ואג'נדות ציבוריות חדשים במזרח התיכון. זו הזדמנות לקרוא תיגר על יחס מדינות האזור כלפי הפליטים הפלסטינים. הגיע הזמן שהקהיליה הבינלאומית תדרוש מלבנון, מסוריה, מירדן וממצרים לקבל אחריות מלאה על אותם אנשים, פליטים פלסטינים, להתייחס אליהם כבני אדם שווי זכויות, להעניק להם אזרחות מלאה ולהכיר בזכות "הקליטה" שלהם במקום מושבם החדש, במקום בזכות "השיבה" שלהם לישראל.

 

המאמר פורסם לראשונה באתר "וואלה!"



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמןלפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

70 לפטירתו – ז'בוטינסקי ואנחנו, אז והיום

אריק זיו ויזר

הבוץ הדאע"שי של אובמה

אלי חזן

הליכוד וגל הירש – חייבים יחד

עומר אריכא

זכותנו על הארץ לפי מקורות האסלאם/מאת: ד"ר יצחק בן גד

אריק זיו ויזר

איך אביע אמון במערכת בעייתית?

מנדי ספדי

עצמאות 65 : בין חזונו של הרצל לבין עצמאותנו האישית

אלי חזן
דילוג לתוכן