20.1 C
תל אביב
29 במרץ 2024
ליכודניק
יחיאל לייטר

"‍כל ‍נדרי:" המרחב שבין וול-סטריט לירושלים /מאת : יחיאל לייטר פורסם ב "ישראל היום"

ביום רביעי בערב יתמלאו בתי הכנסת בישראל ובחו"ל לקראת תפילת "‍כל ‍נדרי."לא בכדי נקבעה תפילה זו כפתיחה ליום הקדוש של הסליחה והמחילה. ביום זה אנו מביעים חרטה וצער על העבר על התחייבויות שלא קיימנו ועל הצהרות שהצהרנו מתוך פזיזות או חוסר שיקול דעת. ישנם נוסחים שאף מתייחסים לעתיד לשנה הבאה עלינו לטובה. מתוך התבוננות מעמיקה פנימה אל עצמנו אנו מבקשים לבטל ולקבל מחילה מראש על התחייבויות לא ראויות. "כי אדם אין צדיק בארץ אשר יעשה טוב ולא יחטא" אומר קהלת. היהדות מכירה בכך שהטעות היא כמעט ברירת מחדל אנושית אך "הימים הנוראים" ששיאם ביום הכיפורים נותנים לנו הזדמנות מיוחדת לעצור ממרוצת החיים להכיר בטעויותינו ולפתוח דף חדש.

מצער לראות שאהוד אולמרט החליט לנצל את הימים הנוראים להפך הגמור. בראיונות השונים שנתן לכלי התקשורת הצהיר אולמרט על הצורך לסגת מרמת הגולן ומיהודה ושומרון ולחלק את ירושלים. חרטה על דרדור המדינה לתהומות של שחיתות וחולשה אין כאן התחייבויות גרועות לעתיד – יש ויש. ההבדל המהותי בין הצהרותיו של אולמרט לבין נדרים של רובנו הוא שאת מחיר ההתחייבויות שלו נצטרך כולנו לשלם.

הימים הנוראים שלנו הם השנה גם הימים הנוראים של הבורסות בעולם ובעיקר בארה"ב. אנאליסטים מתחרים זה בזה בתחזיותיהם הקודרות והעננה הכלכלית צפויה להגיע גם אלינו בשנה הקרובה. אם יש משהו אחד שבו ניתן להביט בקנאה בימים אלו בארה"ב זה ההכאה על חטא והפעולות הנחרצות שנוקטים האמריקנים לתיקון המצב הקיים ולשינוי מבנה השוק הבעייתי שהוביל אליו. ישנן הערכות שונות לגבי עומק המשבר וסופו ועם זאת ההכרה בבעיה והמוכנות לשנות את הכיוון הן התהליך הראשון של החזרה בתשובה.
לא כן אצלנו. "האומר אחטא ואשוב אין מספיקין בידו לעשות תשובה."המוכנות לחזור שוב ושוב על אותן טעויות מוציאה אותן מהכלל של שגגה שניתן למחול עליה. אזרחי ישראל שילמו ועדיין משלמים מחיר כבד על הקונספציות השגויות שראו בפלשתינים פרטנר ראוי ובוויתור על שטחי מולדת פתרון לסכסוך הישראלי-פלשתיני.

השנה החדשה וימי התשובה הם הזדמנות לפתוח דף חדש – גם במישור המדיני. לשבור את הפרדיגמות הישנות שהוכחו כלא-יעילות ולמצוא דרכים חדשות לחיזוק המדינה. ראשי קדימה והשמאל מציגים בפנינו שתי ברירות: ויתור על שטחי מולדת מול מדינה דולאומית אך האמת היא שקיימות חלופות אחרות.
אם יש משהו שבו ניתן להביט בקנאה בארה"ב, אלו ההכאה על חטא והפעולות הנחרצות לתיקון המצב הקיים ולשינוי מבנה השוק הבעייתי.

ערביי יהודה ושומרון יושבים על 12 אחוזים משטח זה או במילים אחרות: על 88 אחוזים משטחי יהודה ושומרון לא יושבים ערבים. 88 אחוזים אלה מהווים מרחב תמרון רחב לפתרונות שאינם כוללים שליטה על אוכלוסייה ערבית מחד ואפשרות להרחבת הנוכחות היהודית וחיזוקה באדמות המולדת מאידך.

לקראת החג אני מציע שבתפילת "‍כל ‍נדרי" ביום כיפורים זה נתכוון כולנו גם להפרת ההתחייבות שאהוד אולמרט ראש הממשלה עדיין הטיל על צווארנו: "מיום כיפורים זה עד יום כיפורים הבא עלינו לטובה…שביקין שביתין בטלין ומבוטלין לא שרירין ולא קיימין."



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמןלפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

800 מטרים של הסברה/מאת:יחיאל לייטר

אריק זיו ויזר

אין ספק מוציא מדי ודאי/ מאת: יחיאל לייטר

אריק זיו ויזר

הפיגוע בירושלים -טרור שניתן לעצור – יחיאל לייטר

אריק זיו ויזר

נפרדים מאולמרט: מנהיג ללא שאר רוח /מאת : יחיאל לייטר "ישראל היום"

אריק זיו ויזר

הפחד בעיניים /מאת:יחיאל לייטר

אריק זיו ויזר

נוסחת ברגותי תמורת שליט חסרת הגיון בסיסי/מאת:יחיאל לייטר

אריק זיו ויזר
דילוג לתוכן