20.1 C
תל אביב
19 באפריל 2024
ליכודניק
תמר הר פז

על הורות מאוזנת ועל כנסת מאוזנת

שיחת השבוע החולף בכנסת היתה ללא ספק  הישיבה המשותפת של הועדה למעמד האשה והועדה לזכויות הילד בנושא משמורת משותפת לשני ההורים לאחר הגירושים

הישיבה התאפיינה בצעקות , בקטיעות הדדיות ובאיומי הרחקה בלתי פוסקים מצד היו”ר הסמכותי זבולון אורלב, אשר אחז כל העת בפטיש והלם בו ללא הפסקה.

יצויין כי התקיימה כבר בעבר ישיבה משותפת של שתי הועדות בנושא הזה, בתחילת חודש נובמבר, אלא שהיא היתה פחות סוערת.

מה השתנה בין הישיבה של נובמבר לישיבה של פברואר?

פשוט מאוד, ועדת שניט הגישה בינואר, את מסקנותיה לפיהן כאשר ההורים פרודים יש לתת לשניהם חזקה שווה על הילד. מסקנות אלה התקבלו על דעת שר המשפטים פרופ’ יובל נאמן  והוא הכריז שהוא מתכוון להפוך אותן להצעת חוק.

לפיכך מה שהיה עדיין דיון תיאורטי בנובמבר , הפך להיות פרקטיקה שתחייב בפברואר. ארגוני הנשים שמתנגדות לחזקה ההורית השווה הכריזו, שיבצעו קרב בלימה בכנסת על הצעת החוק הצפויה והגיעו הפעם, מן הסתם, יותר מתוסכלות וכעוסות לדיון.

יו”ר הועדה לזכויות הילד, אורלב ויו”ר הועדה למעמד האישה, חוטובלי, שהצהירו כבר על התנגדותם לעיקרון המשמורת המשותפת הקפידו לתת לדוברות מטעם ארגוני הנשים, זמן נאום נכבד ואילו דוברי תנועת האבות והנציגות הנשית, שמלווה אותם נדחקו לפרקי זמן קצרים בהרבה. בנוסף בשעה שקריאות ביניים מצד ארגוני הנשים לא זכו לתגובה , על כל קריאת ביניים, או מענה על קריאה כזו מצד הגברים (דבר מקובל בועדות מהסוג הזה) גמל אורלב באזהרות חמורות מצדו כי הוא ירחיק את הדובר לשנה מהכנסת, ובכל פעם שאמר זאת, החרתה אחריו חוטובלי “תעשה את זה, תעשה את זה”.

אז לידיעת שני הח”כים שחיים בללה-לנד ולאחר קריאה מעמיקה ומדוקדקת של תקנון הכנסת, אין בתקנון שום סעיף המקנה ליו”ר ועדה סמכות להרחיק אדם מהכנסת לשנה, או לכל פרק זמן אחר.

למרבה הצער , זאת לא הפעם הראשונה שאורלב ממציא נהלים ותקנים. כל מי שנכח פעם בוועדה בראשותו יודע על הנהג שלו לאמר למי שלא מוצא חן בעיניו: “הנך מוזהר בפעם ראשונה” ואז אחרי שתי אזהרות נוספות להוציא אותו מהוועדה. עוד נוהל שלא קיים בשום ועדה אחרת וכולו פרי המצאתו של אורלב, אז יפה שהוא מפנטז על להיות יו”ר הכנסת, אבל הגיע הזמן שמישהו יחזיר את אורלב שתפקיד יו”ר ועדה, עלה לו לראש, לקרקע ורצוי מהר, לפני שהוא יכריז שהוא החליט לסגור את מיצרי טיראן.

בחזית הח”כים הדברים היו פחות, או יותר זהים. הח”כית היחידה שנתנו לה לדבר היתה ח”כ יוליה שמאלוב שמלווה כבר זמן רב את ארגוני האבות ולעומת זאת, שני הח”כים הנוספים שהגיעו לועדה לתמוך באבות נחמן שי ומאיר שטרית לא זכו לדבר.

הגיעו הדברים לידי כך שח”כ שי עזב את הועדה בזעם ואורלב שרץ אחריו במסדרון וניסה להשיבו, לא הצליח. לעומת זאת ח”כים שמתנגדים למשמורת המשותפת זכו לזמן נאום נדיב. המדובר הוא במרינה סולודקין, שלמה מולא ואורלי לוי אבקסיס, אמנם לא העפרונות הכי מחודדים בקלמר, אבל חיילים נאמנים ומסורים של התנועה הפמיניסטית במסדרונות הכנסת.

סולודקין הכריזה בתחילת דבריה על תמיכתה בשמירת המצב הקיים, אולם בהמשך לא דיברה בכלל הנושא, אלא על הפרוייקט שלה נגד הוצאת ילדים מהבית, עד כדי כך שאפילו נציגות ארגוני הנשים המאוכזבות, צעקו לה מהספסלים, “מה הקשר?”

אח”כ הגיע תורו של ח”כ מולא , שקרץ לאבות ואמר: “נכון שאם אני אומר לכם עכשו שנבטל את המזונות, אתם מוותרים על המאבק?” וכשהם ענו לו פה אחד בשלילה, אמר “אתם לא תגידו לי, אני יודע יותר טוב”.

אז לא ברור ממתי ח”כ מולא ניחן ביכולת לקרוא לב וכליות ולדעת מה אנשים רוצים, אפילו יותר טוב מהם ואם יש לו יכולת כזו, למה הוא לא מפעיל אותה כדי למנוע מהמחנה שלו בקדימה, מחנה ליבני מלהצטמק מיום ליום, אבל מה שבטוח שלאחר השאלה שהפנה לאבות על המזונות, כותבת שורות אלה שמחה שהוא לא אבא שלה.

אולם, הכוכב של הישיבה היתה ללא ספק, חברת הכנסת ודוגמנית השוקולד לשעבר, אורלי לוי אבקסיס שהכריזה שאצלה בבית יש רק מנהל אחד וזאת היא. אח”כ פנתה אל האבות ואמרה להם שהיא עשתה עליהם, תחקירים וגבתה עליהם עדויות וידוע לה שהם אנשים מסוכנים מאוד ולבסוף הודתה שהמניע שלה להתנגדות למשמורת משותפת, הוא לא טובת הילד, אלא הזדהותה עם האמהות הגרושות שיאבדו הטבות ברגע שיפסיקו להיות המשמורניות הבלעדיות. מביך ככל שהיה הנאום של לוי אבקסיס, אף אחד מהיו”רים לא הפסיק אותה והיא המשיכה להשתלח באבות בצרחות כשהיא קוראת להם לשלוח לה פרחים ולעשות עליה גוגל באינטרנט, בלי שנתנה פירוש לדבריה (מי שלא מאמין יכול לראות את זה בעצמו, בסרטון הישיבה שצולם בערוץ הכנסת, או בסרטון שהועלה בערוץ שבע).

מצער מאוד שחוסר הכבוד ליחסי אב-ילד מגיע דווקא מח”כית שהגיעה לאן שהגיעה רק בזכות אבא שלה, ודווקא משום שדויד לוי היה פרלמנטר כ”כ מוכשר, מצער לראות את הבת שלו ממצבת עצמה כאתנחתא הקומית של הכנסת הנוכחית.

 

 

 

הדיון נחתם בעדות של ילדה מתוקה, בכיתה י”ב ,שהקימה, פרוייקט תמיכה לאבות גרושים וילדיהם בשם “לב של אבא”. הילדה אמרה שמנסיונה ילדים להורים גרושים מעוניינים להיות במשמורת משותפת (משפט אותו כותבת שורות אלה, כבת להורים גרושים, יכולה לאשר במלואו) ורצתה לפרט את הנתונים שבידיה, אלא שחוטובלי קטעה את העדות שלה בטענה שהיא לא מומחית אקדמאית בתחום. הנשמע גיחוך יותר גדול מזה? בסוגיית טובת הילד, בואו נקשיב למומחים האקדמאיים ונסתום את הפה לילד ומעניין מאוד שלפני שידעה שעמדות הנערה מנוגדות לשלה, הציגה אותה חוטובלי כמי שהובאה לדבר בשם הילדים. כמו שגם מעניין שחוטובלי אמרה במהלך הדיון שילדים חווים מעברים בין בתים בצורה קשה יותר ממבוגרים. יותר לשאול איזה מומחיות אקדמית יש לחוטובלי בתחום?

לאחר הדיון החליטו האבות להחרים מעתה והלאה את הדיונים בועדה למעמד האישה ובועדה לזכויות הילד, עקב התחושה שהוכנסו למשחק מכור, לשתי ועדות שהשליטה בהן נתונה ממילא לארגוני הנשים. אחד האבות התבטא: “אין צורך שנגיע לשם ונספק להם עלה תאנה למצג שווא כאילו מדובר בועדה מאוזנת , שמזמינה את שני הצדדים, כשבפועל כשאנחנו באים סותמים לנו שם את הפה”.

ולסיום, יובהר שמותר, כמובן, לוועדה בכנסת להחזיק בעמדה המתנגדת למשמורת המשותפת. הגם שלכשעצמי אני לא סבורה שמדובר כאן בדיעה, אלא באינטרסים. הארגונים הדומיננטיים בועדות מסוג הזה הם מהסוג של נעמ”ת, ויצ”ו, שדולת הנשים וכו’ שמתרגמים את המצב הקיים לתלות מוחלטת של נשים גרושות במעונות שלהם, או לתקציבים גבוהים לאמהות חד הוריות  ועדיין גם על אינטרסים לגיטימי להגן. מה שלא לגיטימי זה לקחת אבות שפינו זמן והגיעו לכנסת ולגחך אותם, בסופו של דבר מדובר כאן על אנשים שנלחמים, לפחות להשקפתם, על קשר עם הילדים שלהם.

חוסר הרגישות שהאבות נתקלו בה בועדה למעמד האישה והועדה לזכויות הילד, תחושת הצורך של חברי הועדה לחנך אותם,  ההאשמות שהיו צריכים להתמודד איתם לגבי ההורות שלהם, או האשמות סתמיות על היותם מסוכנים, יותר ממה שיש בהם ללמד על האבות , יש בהן ללמד על העדר החמלה בוועדות הנדונות. תחת תחושת התנשאות של אנחנו מביאי האור וכל השאר סתומים, ועם התמסרות למודל טוטאלי של: אישה – מדוכאת, גבר- מדכא ולכן, בצדק מטופש וילדותי, מותר לנו להשפיל ולהתעלל בכל גבר, שנכנס בשערינו (אלא עם כן הוא מתרפס ומיישר איתנו קו כמו ח”כ מולא)  הוכיחו שתי הוועדות האלה שהן לא הועדות המתאימות לדון במסקנות ועדת שניט ובמשמורת הורית משותפת.



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

בנט קישוט ואיילת פנשה כנגד ישראל היום

אלי חזן

קדימה גייט

אלי חזן

עורכי דין? במקום לבכות, צאו להצביע

אריק זיו ויזר

להעלות את גיל הפרישה לנשים

אלי חזן

מכתב גלוי לביבי מאת:תמר הר פז

אריק זיו ויזר

השתיקה התמוהה של ארגוני הנשים…

אלי חזן
דילוג לתוכן